~~SEMANGAT~~

Assalamualaikum. Sudah lama rasanya tidak menyumbang sesuatu dalam blog ini. Sekarang sudah bermula semester baru. Sudah semester 6. Tahun 3. Tempoh degree semakin pendek. Kadang-kadang terfikir, sudah cukupkah ilmu yang ada didada untuk menymbang kepada masyarakat, Negara dan Islam terutamanya?
Semester ini menjanjikan cabaran yang lebih besar dari semester sebelum ini. Dengan mengambil 6 mata pelajaran, maka bertambahla kekangan masa untuk berehat. Focus mesti ditambah. Azam semester ini, meningkatkan kembali peratus keseluruhan yang telah murudum jatuh ketika semester lepas. Semoga ALLAH permudahkan..ameenn
Sepanjang cuti semester selama 3 minggu, telah digunakan semaksimum mungkin dengan berehat dan bercuti. Jadi masa untuk bercuti dan berehat sudah tamat.
Sebenarnya dalam post ini saya ingin berkongsi motivasi. Ini kerana, saya merasakan sekarang motivasi telah merudum jatuh. Mungkin kerana kekaburan matalamat yang ingin dituju menjadikan diri kurang semangat dan tidak bermotivasi.
Bagaimana ingin menjadikan diri semtiasa positif dan bermotivasi?
Persoalan yang saya juga sedang berusaha mencari jawapan. Disini saya ingin berkongsi sedikit maklumat yang diberikan sahabat saya. Terima kasih aisya..
Baca dan cuba amalkan cara ini untuk menjadikan diri kita bermotivasi, berfikiran positif seterusnya bersemangat meneruskan kehidupan. Semaga ALLAh memberkati kita semua. Ameenn
Perkara terbaik yang anda patut lakukan di waktu pagi, adalah :
1. Bersyukur, bersyukur, bersyukur.
Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin.
2. Tekad Bermotivasi.
Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua.
Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari.
3. Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi.
Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni.
Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.
4. Dalam Apa Jua Yang Anda Buat, Mulakan Dengan Bismillah.
Bila anda mula punch card nak masuk kerja, baca bismillah, moga anda dijauhkan dari bisikan syaitan yang membuat anda lalai, mengantuk, macam tak cukup ‘cas betri’ saja.
Andai kata anda seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi anda dan mula nak bukak buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yang anda lakukan mendapat keberkatan.
Masuk saje ke dalam kelas, pasang niat anda mahu menuntut ilmu. Bila istiqamah melakukannya, anda punya peluang cerah untuk menjadi cemerlang!
5. Set Target Kemajuan Diri Sendiri
Ini juga kurang dititikberatkan. Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. Betul tak?
Kita hanya nak sampai di sana, bekerja (atau menghadiri kelas) lepas tu nanti petang balik rumah, berehat, makan, minum, pastu tidur. Esok pagi, bangun dan perkara sama berulang lagi.
Hidup Anda bagai dalam 1 bulatan, situ-situ saja.
Mulai hari ini, ubah sikap anda. Set target apa yang anda mahu capai, lagi best setkan untuk setiap hari.
Andai anda seorang pelajar, set target berapa bab yang anda nak ulangkaji, berapa buah buku yang anda nak baca dalam minggu ni, berapa soalan anda nak bertanya pada lecturer atau guru anda nanti.
Andai anda seorang usahawan, set target berapa jualan yang anda nak capai hari ini dan berapa keuntungan yang anda nak dapat hasil dari bisnes anda. Set juga apa yang anda nak pelajari hari ni dalam bidang bisnes anda.
Andai anda seorang pekerja, set berapa tugas yang anda nak siapkan dan set limit masa untuk anda menyiapkan segalanya. Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.
6. Lihat Warna Cerah
Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea.
Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ni saya dah test sendiri, berkesan sungguh!
Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.
7. Penuhkan Hati Dengan Kemaafan
Lepaskan segala yang dulu-dulu. Maafkan orang diwaktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang.
Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya.
Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia menghalang motivasi. Kesannya, anda jadi orang yang tak bersemangat langsung.
Lebih teruk, anda jadi orang yang berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.
Anda mesti berubah untuk kemajuan diri.
Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup.

Sebenarnya banyak lagi cara yang boleh meningkatkan motivasi seseorng, Cuma ini sekadar kongsian ilmu yang tidak seberapa. Jika ada penambahan jemputla kongsi bersama.
Selagi mana jalan atau cara yang kita ingin lakukan tidak melanggar syariat islam serta adat masyarakat yang baik, maka teruskanlah perbuatan itu. Cuma matlamat (niat) tidak menghalalkan cara.
Semoga diri sentiasa mahu dan maju untuk berubah kearah kebaikan.

One thought on “~~SEMANGAT~~

  1. bgus r dh de semangat yg baru…
    jangan sampai semangat yg baru nie disia-siakn begitu sahaja…
    bitaufiq wannajah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s