~ nieylufer nahdi ~

assalamulaikum..

sebenarnya, tiada yang istimewa pada post kali ini. sekadar ingin mencoretkan sesuatu. bukan bahan ilmiah mahupun tazkirah atau sajak. sekadar saj-saja. hehehe

nieylufer. kenanpa saya menggunakan nama nieylufer sebagai nick name dalam blog ini? ini kerana, saya sukakan nama tersebut.

ramai juga yang bertanya apakah makna nieylufer nahdi itu. kedua perkataan itu merupakan dua ciri diri saya. (iyea ker?)

sebenarnya nieylufer berasal dari perkataan arab yang bermaksud teratai.tetapi selepas diedit ejaan kedalam tulisan rumi maka jadilah nieylufer. saya amat meminati bunga teratai. teratai layu ditasik madu, nyanyian fauziah latif, (tapi tak tahu pun lagunya). bagi saya teratai mempunyai keunikan dan kesenian tersendiri. kecantikan setiap kelopaknya, warna yang unik (yang pelbagai) dan habitat semulajadinya.

teratai hidup di perairan yang tenang dan melindungi anak-anak ikan dibawah daunnya yang besar dan kalis air. tiada sebab yang terlalu khusus yang menyebabkan saya begitu meminati teratai, tetapi bila sudah gemarkan sesuatu, sudah pasti kita akan berusaha mencari kelebihan-kelebihannya dan melupakan keburukannya. itulah serba sedikit mengenai nieylufer.

kemudian, makna nahdi. ada peristiwa mengenai nahdi ini. semestinya saya mengetahui perkataan nahdi setibanya saya di bumi Jordan ini. biarkan kenangan itu terpatri rapi dalam ruang kenangan. (sukar untuk diceritakan dan untuk mengelakkan syok sendiri..hehe)

nahdi berasal dari perkataan arab ammi (pasar) jordan yang bermaksud ungu (purple). warna kegemaran dan warna kecantikkan bagi saya.  sesuatu yang bewarna ungu saya rasakan cantik dan unik. sejak bila saya menyukai ungu pun saya tak pasti. (apala..)

jadi gabungan nieylufer nahdi itu adalah bermakna teratai ungu. dua perkara mengenai kesukaan saya. jadi diharap pada pengunjung selepas ini memahami makna nieylufer nahdi yea.

kemudian saya ingin menerangkan mengenai motto atau slogan (sesuai ker??) dalam blog ini. DARI SESUATU MENUJU YANG SATU. ini bermakna, setiap sesuatu yang saya postkan dalam blog ini, tidak kira dalam kategori apa pun, semuanya diharapakn moga-moga diredhai yang SATU. keseluruhan isi dalam ini diharapkan juga menjadi sahamku di sana.

bagi pembaca yang berjaya memperoleh sedikit maklumat darinya, dibenarkan untuk menyalin, mencetak dan megedarkan tetapi dengan pengetahuan penulis terlebih dahulu dan disertakan sekali nama penulis agar, jika wujud kekeliruan, maka mudah dirungkaikan. INSYAALLAH.

serasanya sudah jelas makna yang terdapat dalam blog ini. jika ada sebarang pertanyaan bolehla terus diajukannya kepada saya. selagi mampu, saya akan berusaha menjawabnya.

teruskan menyokong dan memberikan komen yang membina. teguran itukan adalah nasihat.

test 1 semakin hampir..persedian sekadar cukup sahaja. semoga ALLAH kuatkan untuk terus berusaha. diberinya nikmat kesihatan dan nikmat kelapangan untukku mengulangkaji. doakan supaya memperoleh keputusan yang baik.

semoga jumpa di post yang akan datang.

dari nieylufer nahdi

dari sesuatu menuju yang SATU..

5 thoughts on “~ nieylufer nahdi ~

Leave a Reply

