~ wakaf dan ekonomi ~

WAKAF DAN EKONOMI

Oleh : http://www.niey21.wordpress.com

Setiap manusia bebas memiliki harta. Bagi pendapat Islam, harta sebenarnya merupakan milik ALLAH SWT sepenuhnya. Manakala manusia hanyalah sebagai khalifah di muka bumi ini. Malah manusia juga ditaklifkan untuk menguruskan dan menggunakan harta tersebut dengan baik dan mendatangkan faedah padanya.

Islam juga mengiktiraf pemilikan khas dan pemilikan umum. Berbeza dengan sistem ekonomi kapitalis yang hanya mengiktiraf pemilikan khas sahaja tanpa mengiktifar pemilikan umum. Malah turut berbeza dengan sistem ekonomi sosialis yang mengiktifar pemikan umum tanpa mengiktiraf pemilikan khas. Inilah keseimbangan dalam Islam. Mengiktiraf kedua-dua jenis milikan.

Pemilikan khas ialah pemilikan individu. Tidak berkongsi dengan sesiapa pun. Manakala pemilikan umum pula ialah pemilikan yang diumumkan. Semua orang dibenarkan untuk mengambil manfaat dan menggunakan harta tersebut. Milikan ini boleh berubah dari milikan khas kepada milikan umum dan sebaliknya. Bagaimana milikan ini boleh berubah? Antara cara pengagihan milikan adalah melalui wakaf.

Wakaf boleh ditakrifkan sebagai menahan harta dan memberi manfaat pada jalan ALLAH (1) .  wakaf juga merupakan salah satu cara menginfaqkan harta. Selain wakaf, zakat dan sedekah juga merupakan cara untuk menginfaqkan harta.

Sebagai takrifan mudah , wakaf adalah penyerahan harta untuk dikongsi manfaat oleh semua orang tanpa diskriminasi. Konsep wakaf adalah sama seperti sedekah, tetapi berbeza kepada siapa yang akan mengambil harta yang diberikan itu.

Ayat ALLAH SWT dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud:

Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama) ALLAH, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan dengan perkataan  mereka itu dengan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi) mereka beroleh pahala disisi Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan (dari berlaku kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.  Ayat 262

Sejarah permulaan wakaf ini berlaku sejak zaman Rasulullah SAW lagi. Saidina Umar telah mewakafkan tanah rampasan perang Khaibar kepada umat Islam. Anaknya Abdullah bin ‘Umar RA menyatakan bahawa ayahnya telah mendapat sebidang tanah di Khaibar lalu dia datang kepada Rasulullah SAW untuk meminta pandangan tentang tanah itu, maka katanya:

“Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku mendapat sebidang tanah di Khaibar, dimana aku tidak mendapat harta yang lebih berharga bagiku selain daripadanya, (walhal aku bercita-cita untuk mendampingkan diri kepada Allah) apakah yang engkau perintahkan kepadaku dengannya?.” Maka sabda Rasulullah SAW: “Jika engkau hendak, tahanlah (bekukan) tanah itu, dan sedekahkan manfaatnya.” “Maka ’Umar telah mewakafkan hasil tanahnya itu, sesungguhnya tanah itu tidak boleh dijual, tidak boleh dihibah (diberi) dan diwarisi kepada sesiapa.” Katanya lagi: “’Umar telah menyedekahkannya kepada orang-orang fakir, kaum kerabat, hamba yang baru merdeka, pejuang-pejuang di jalan Allah, ibn Sabil dan para tetamu. Tidaklah berdosa sesiapa yang menyelia tanah wakaf itu memakan sebahagian hasilnya sekadar yang patut, boleh juga ia memberi makan kawan-kawannya, tetapi tidaklah boleh ia memilikinya.”(2)

Wakaf juga memberi peranan dalam ekonomi. Harta yang diwakafkan mampu memberi kesan secara tidak langsung kepada aktiviti dan kelancaran ekonomi sesebuah negara.

Dengan mewakafkan harta, penggunaan terhadap harta tersebut akan mejadi utiliti. (penggunaan secara penuh). Keadaan ini bermaksud, andai seorang hartawan memiliki harta yang banyak. Sebagai contoh sebanyak 100 hektar tanah. Beliau mengalami kesukaran untuk menguruskan harta yang banyak. Keadaan ini akan membawa kepada ketidak utiliti terhadap penggunaan harta tersebut. Keadaan ini juga menyebabkan berlaku pembaziran sumber kerana sumber wujud, tetapi tidak digunakan dengan sebaiknya.

Apabila beliau mewakafkan sebahagian hartanya kepada umat Islam, keadaan akan berubah. Sebelum ini kemampuan pengurusan terhadap harta tersebut terbatas, tetapi setelah di wakafkan, ramai orang mampu untuk menguruskan harta tersebut. Pembaziran sumber tidak akan berlaku dan harta tersebut digunakan secara utiliti.

Wakaf juga secara tidak langsung akan membawa kepada pengurangan nisbah pengangguran. Harta wakaf yang telah diwakafkan perlu diusahakan agar memberi manfaat kepada seluruh umat manusia. Manusia yang tidak mempunyai pekerjaan akan memiilki pekerjaan dengan adanya harta wakaf. Penganggur  akan memiliki pekerjaan dan pendapatan. Keadaan ini akan membawa kepada pengurangan jumlah pengangguran dalam sesebuah negara.

Seterusnya, dengan mewakafkan harta, golongan penganggur yang selalunya dikaitkan dengan golongan miskin, juga akan berkurangan. Golongan miskin akan mempunyai pekerjaan dan pengangguran. Mereka juga mampu menyara diri dan memiliki barang keperluan dengan bekerja. Maka, keadaan ini akan membawa kepada pengurangan kadar kemiskinan dalam sesebuah negara.

Apabila golongan miskin memiliki pendapatan, ini bermakna mereka juga mampu untuk memiliki barang keperluan asas. Kehadiran mereka dalam pasaran ekonomi juga akan berlaku. Malah, dengan kehadiran mereka ini, turut membawa kepada perluasan dalam pasaran. Golongan miskin yang sebelum ini tidak menyertai pasaran mampu berbuat demikian kerana mempunyai pendapatn melalui harta wakaf.

Pasaran menjadi semakin luas dan membawa kepada peningkatan permintaan dalam pasaran. Peningkatan permintaan dalam pasaran akan membawa kepada peningkatan dalam penawaran. Pengeluar sedaya upaya akan memenuhi permintaan dari pengguna yang bertambah. Pengeluar akan meningkatan pengeluaran terhadap barangan mereka.

Keadaan ini turut berlarutan dan membawa kepada peningkatan pelaburan yang dilakukan oleh pengeluar. Bagi meningkatkan pengeluaran, pengeluar mesti meningkatkan pelaburan terlebih dahulu. Apabila pelaburan bertambah, ini bermakna peningkatan ekonomi dalam  sesebuah negara juga akan bertambah.

Walaupun hanya dengan mewakafkan harta, banyak manfaat akan diperolehi. Kesan yang baik ini bukan sahaja dialami oleh individu, malah seluruh masyarakat dan negara turut mendapat hasilnya.

Selain mendapat pahala mewakafkan harta, insan yang berhati mulia ini juga mungkin akan mendapat pahala kerana membantu orang lain. InsyaALLAH. Usah utamakan pahala yang akan dimilki kerana itu belum pasti tetapi matlamatkan redha ALLAH yang hakiki.

Selain ekonomi, wakaf juga secara tidak langsung akan memberi kesan kepada sosial. Masalah sosial juga akan berkurangan dengan peningkatan harta wakaf. Keadaan ini belaku kerana kemiskinan dan pengangguran telah berkurang. Golongan miskin memiliki pendapatan dan mereka tidak lagi terdesak untuk medapatkan barangan keperluan asas.

Kes-kes jenayah juga akan berkurang seiring dengan pengurangan kadar kemiskinan. Sedia maklum bahawa seringkali masalah sosial ini berlaku kerana golongan miskin ini terdesak untuk memiliki keperluan asas. Jadi apabila mereka mampu memiliki barangan berkenaan jadi, masalah sosial akan berkurangan.

Wakaf juga akan membawa kepada timbulnya perasaan kasih sayang sesama manusia, sikap suka membantu dan prihatin terhadap masyarakat yang susah. Malah banyak lagi sifat-sifat mahmudah akan menjelma dalam diri. Akhlak juga akan menjadi semakin berkualiti. Bukan sahaja ekonomi meningkkat, tetapi kahlak rakyat juga semakin tinggi. Inilah kemajuan yang selari dan patut dimiliki.

Apabila sesebuah Negara itu stabil dari sudut ekonomi dan sosial, maka secara tidak langsung, politik juga akan turut stabil. InsyaALLAH. Rakyat mampu hidup dengan lebih baik dan selesa malah tenteram meneruskan kehidupan dengan beribadat kepada ALLAH. Begitulah peranan harta wakaf, walupun hanya kecil tetapi kesannya cukup besar.

Kesan-kesan ini hanya akan berlaku apabila harta wakaf ini diuruskan dengan baik dan efisyen. Tiada penyalah gunaan harta dan sebagainya. Kejujuran dan amanah amat penting dalam pengurusan harta wakaf ini. Institusi khas mesti dibina bagi menjamin bahawa harta wakaf mampu diuruskan dengan baik tanpa berlaku ketidak lancaran.

Sebagai pengakhiran, marilah kita bersama-sama membina cita-cita untuk mengumpulkan harta, bukan untuk bermegah, tetapi menjadi jalan untuk mendekatkan diri kepada ALLAH SWT. Amen.

Nota kaki

(1)   Syed Sabiq (fiqh Al-sunnah)

(2)   http://ilmuone.wordpress.com

rujukan

1)      Al-quran Al karim\

2)      Fiqh muamalat

3)      http://ilmuone.wordpress.com/2007/02/22/wakaf-dan-peranannya-dalam-pembangunan-ummah/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s