~Kalau orang kata rindu itu sakit, saya kata rindu itu indah!~

Dengan Nama ALLAH yang Maha Memiliki hati-hati kami!

Alhamdulillah.
ALhamdulillah.
ALhamdulillah.

Ini cerita tentang perasaan dan pandangan. Cerita-cerita kosong yang tiada istimewa bagi mereka yang tidak istimewa! Ouucchh~

Hujung minggu yang bermakna. Berlibur bersama sepupu yang terapat. Kami sebaya, kami kongsi banyak benda besama, dan kadang-kadang, perasaan kami juga sama.

Apa yang boleh diri katakan tentangnya, dia memang sepupu, dia juga kakak, dia juga adik, dia juga rakan, dan kadang-kadang jadi musuh. Cuma bukan musuh untuk di’bunuh’lah! Haha

Memang dah jadi rutin untuk kami bila berjumpa, pasti bercerita sampai tak ingat masa! Tidur pun jadi tak cukup sebab sanggup bersengkang mata untuk dengar dan bercerita. Dan kami patikan tiada siapa yang menganggu kami!

Banyak benda yang dia sedarkan diri ini. Banyak benda yang dia membuatkan diri ini banyak fikir. Sebelum ini pun memang banyak fikir, sekarang lagi bertambah banyak fikir.

Terima kasih anis!  rindu pada suasana kecil-kecil dulu, paling suka main buaya-buaya dekat rumah arwah aki. Kecoh sampai orang tua-tua kat bawah tak boleh nak berborak sebab suara kita sangat kencang! Seperti nak roboh rumah aki.

Ingat juga main ‘kopek durian’. Ini mainan yang sangat tidak elok untuk dimain ketika dewasa! Main kenakan orang yang nak masuk bilik, letak air lah, tepung lah. Memang kaki kenakan orang. Gaduh-gaduh usah ceritalakan. Sangatlah ganas! Hahaha

Teringat juga, masa kecil-kecil, berlumba makan buah rambutan paling banyak. Aki sampai kena buat pertandingan supaya buah rambutan yang aki kait habis. Ala~ rindu pada arwah aki!

Ingat juga masa berlari bawah pokok durian, kejar cari durian gugur. Dan selalunya saya tak dapat. Ok! Saya tak hebat.

Bila dah besar sikit, kita dan pandai kongsi rahsia. Sampai mak bising suruh tidur sebab asyik berborak. Awak cerita tentang kehidupan awak, saya cerita tentang kehidupan saya. Saya cemburu dengan awak, awak juga cemburu dengan saya. Hakikatnya kita sedang bersaing sesama sendiri untuk sama-sama hebat.

Masa tingkatan 4 saya sangat cemburu lihat sijil-sijil kokurikulum awak banyak, saya tak ada sebanyak itu pun, jadi saya berusaha untuk menyaingi, walau sekarang kalau kira-kira awak masih menang, sekurang-kurangnya sijil saya bertambah! Terima kasih sebab jadi pemangkin untuk saya aktif. Haha

Bila nak habis belajar, saya cemburu sebab awak habis dulu dari saya. Saya nak habis cepat-cepat juga. Boleh kata, apa yang awak ada saya juga mahu. Awak ada lessen kereta, saya juga mahu, awak ada kerja, saya juga mahu, awak ada kekasih, saya juga mahu, Cuma yang ini belum lagi. Hahaha. Tengok! Kan awak dah lebih dari saya. Tak apa, saya sedang berusaha keras sekarang! Haha

(apalah yang saya mengarut ini)

Rindu kan.

Mungkin ALLAH dah takdirkan kehidupan kita sama, Cuma berbeza. Awak dengan kehidupan awak, dan saya dengan kehidupan saya. Saya mahukan jati diri yang hebat seperti awak, awak mahukan suasana hidup saya. Tetapi, apa yang kita nak, bukan semua yang kita akan dapat. ALLLAH bagi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu.

ALLAH letakkan awak dalam situasi sebegitu, sebab ALLAH nak letakkan saya dalam situasi begini. ALLAH susun dah cukup baik. ALLAH tahu awak kuat untuk hidup dalam kehidupan awak dan saya lemah jika saya berada dalam situasi awak.

Saya tak kuat dan tak hebat macam awak, sebab itula ALLAH letakkan saya dalam zone yang selesa dan selamat. Alhamdulillah. Bukan bermakna ALLAH letakkan awak dalam zone itu, ALLAH tak sayang awak, tetapi ALLAH lebih sayang. ALLAH beri kita ujian sebab mahu tingkatkan taqwa dan tebalkan iman kita.

Kan ALLAH ada kata bahawa DIA tidak akan membebankan hambaNYA luar dari kemampuan kita! Jadi, kita mesti bersyukur dengan apa yang kita dapat. Jika tak mampu bersyukur dengan nilai yang kecil, mesti lagi susah mahu bersyukur dengan nilai yang banyak. Jika tak syukur bimbang akan menjadi kufur nikmat pula. Minta dijauhkan!

Ok! Ini post untuk awak. Saya tahu awak akan baca dengan hati dan berhati-hati. Just want to let you know that I really love you! Awak….tolong jaga hati baik-baik tau. Awak jangan rosakkan dia, kalau ada luka, cepat-cepat sembuhkan, kalau ada cela, cepat-cepat hapuskan.

Jaga hati itu sangat susah! Jika hati terjaga, insyaALLAH semuanya akan baik. Jaga hati itu banyak cara, pilihlah yang mana mudah. Rosakkan hati juga banyak cara, janganlah dipilih walaupun satu cara.

.
.
.
.
.

p/s: saya teringin ice blended yang hari itulah! Nak lagi, dan sedapnya jeruk tu! Dan sekarang saya sedang telan air liur ok! nanti nak lagi.

140611

Leave a Reply

