~ TER-update-lah! :) ~

Dengan Nama ALLAH yang Maha Memberi Rezeki.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Bersyukur dengan semua nikmat yang ALLAH berikan, terutama nikmat Iman dan Islam. Segala puji kepada ALLAH dan Rasulullah.

Saya seorang pem-blog yang sangat ‘berjaya’ agaknya. -berjaya dengan erti kata berlawanan-

Cerita bulan April dan Mei. 

 

April 2012. 

Seperti biasa untuk orang yang bekerjaya adalah kerja, kerja dan kerja. Beberapa Guidelines perlu disiapkan dan dimulakan. 

Abang susuan merangkap sepupu telah berkahwin. Alhamdulillah. Sangat lama rasanya tidak berjumpa dengan beliau, dan pastinya beliau sangat tinggi. Dan sudah tidak ‘comot’ macam kecik-kecik dahulu. Sekali berlangsung perkahwinan bersama kakaknya.

Terasa diri sangat ‘comel’ bila beberapa orang tanya : sekarang belajar dimana?: – haha – 

Akhir bulan April, ada pesta buku. Alhamdulillah ini kali pertama menghabiskan waktu kurang dari 2 jam di sana. Selalu seharian meronda mencari buku, tetapi kali ini telah listkan beberapa senarai yang boleh dibeli. Mengapa ‘boleh’? Sebab sebelum ini sudah beberapa ke pesta buku mini dan sudah agak memborang. Jadi, supaya tidak membeli mengikut nafsu dan melulu, senarai perlu ada untuk membantu.

Dalam senarai hanya 3 buah buku sahaja. Dan seperti biasa, dapat bawa balik 6 buah buku. 2 kali ganda dari senarai yang dibuat. Tahniah! haha.

Tahun ini, tiada buku-buku ‘berat’ yang dibeli. Semua berkisar dengan novel. Novel sejarah dan novel islamik. Sudah habis 2 novel dalam 2 minggu ini. 

1) Sunan Musafir -Ramlee Awang Mursyid. -novel ini sebenarnya tak masuk dalam list, terlihat di booth karangkraf masa perjalanan balik, ada orang pegang buku ini. Apa lagi, terus masuk dan  beli. Sekali ada RAM tengah melayan peminat. Ambik gambar dan balik. Gembira rasa sebab berlaku yang tidak disangka.

2) Mustapha Kamal Atartuk – Abdul Latip Talib. Buku ini list dari tahun lepas. tetapi selalu tak jumpa dan kalau ada sudah kehabisan stok. Masa sampai di pesta buku, buku ini yang dicapai dahulu. Puas hati.

3) Said Badiuzzamn An-Nursi- Abdul Latip Talib juga. Novel ini bari tahu dari facebook Pak latip dan terus rasa nak beli. Masa sampai buku ini  hampir habis. Alhamdulillah sempat rembat. Dan masih belum baca lagi.

4) Saad bin Abu Waqas. Teruja dengan sejarah, dan nak kenal tokoh ini. Belum dibaca lagi dan tak sabar nak baca.

5) Cinta High Class, Fatimah Syarha Mohd Nordin. Nak bercinta secara high class, jadi belilah buku ini.

6) Lentara Cinta Albaicin- melihat-lihat novel yang ada, terpegang novel ini dan lihat sinopsis cerita tentang Al-hambra sebagai latar tempat. Dan, belum sempat habis sinopsis dibaca, terus rasa nak beli dan bayar. Novel ini dalam proses dikhadamkan. Latar tempat yang membuatkan tak jemu untuk teroka. Sungguh, berdoa sentiasa supaya ada rezeki kaki berpijak dibumi Andalus nanti. Mana tahukan, untuk bulan madu ke? Hahaha. Ameeenn~

Sebelum ke pesta buku, Kami (se)famili bercuti di Kuching Sarawak. ALhamdulillah, setelah 1 tahun lebih tidak bercuti dan berjalan-jalan, masih ada peluang bercuti bersama keluarga. Dan paling best bersama iman yang sangat hero! 

Imageok. Dia sangat awesome! haha

Dan pada tarikh kami terbang ke Sarawak, Bersih 3.0 pun berlaku di Malaysia tercinta ini. Tak komen banyaklah, Baca sahaja berita yang ada, Jangan percaya semua dan jangan tolak semua. Baca dua-dua belah aliran pemikiran, kita pilih yang mana berkenan. Isu menipu dan tertipu diri sendirilah tanggung.🙂

Mei 2012

Alhamdulillah. Sudah habis tempoh berpantang (Probation) dan sudah menjadi staff tetap disini. Fokus, Fokus dan Fokus. 

Bila bercuti atau berada dirumah, sangat bersemangat untuk buat kerja. Plan begitu begini untuk meningkatkan produktiviti bekerja. Tetapi bila sampai di pejabat, entah manalah semangat itu tertinggal. Mungkin dalam train kot! 

Kerja memanglah kerja, cuma semangat yang makin menurun membuatkan kepuasan juga menurun. Tentulah produktiviti menurun. Hmmmm~ Planning untuk ambil block leaves, bagi rehat minda dan badan. Cuma tak tahu bila.

Alhamdulillah, urusan pembelian rumah juga sudah selesai. Tunggu siap dan boleh buat kenduri. Yea, kenduri naik rumah. Hehehe.

Bulan ini ramai akan kahwin. ramai sebab ada minggu yang bertindih. tetapi tak boleh pergi sebab sudah ada program lain. 

Super Parents di Putrajaya. Tak sabar nak pergi. Teruja!🙂 Kali ini pergi berdua sahaja. Dengan Anis. Bolehlah ‘tumpukan perhatian’ lebih sedikit. Hehehe.

Campur-campur

Isu tahanan penjara Palestine yang mogok lapar untuk mendapatkan hak sepeti tahanan yang lain dan yang sepatutnya dapat sebagai tahanan. Saya sangat kagum dengan semangat yang ada pada setiap jiwa kental rakyat Palestine. ALLAH, berikan aku juga jiwa begitu. Kaum keluarga yang bersatu serta zuriat keturunan dari rahimku yang berpadu membatu mereka disitu. Ameeennn~

Jujur kata, tak suka dianggap ‘jual mahal’ dan ‘memilih’. Dan tidak memberi penerangan dengan tujahan tersebut. Kan elok bila difinisikan maksud yang anda cakap secara literal dan konseptualnya. brulah sama-sama faham, sama-sama berubah kan? huh!

Bosan dengan suasana ‘politik’ di Malaysia. Tiada isu yang membuatkan kita rajin membaca dan membuat kajian. Dan diri sendiri juga terikut dengan kebosanan untuk melihat dari sudut yang berbeza, sudut yang membuka minda dan menggerakkan sel untuk berfikir. Ini adalah tindakan yang kurang bijaklah aini! -apalah yang dibebel nie?-

Mereka yang sudah grad dan bakal grad yang mahu berkerja dan bekerjaya sebagai ‘ustaz’ dan ‘ustazah’ bank, siapi diri anda dari semua segi. SEMUA segi. Dan selalulah jangka apa yang tidak pernah terjangka. 

16 Mei adalah hari guru. Selamat hari guru untuk semua guru-guru yang pernah mengajar secara langsung dan tidak langsung. Guru pada pelajaran, pengalaman dan kehidupan. Terima kasih! Meriah jadi guru ini.

oh, selain kerja bank, saya juga seorang guru. Guru sambilan. Eh, guru sepenuh masa tetapi tidak secara formal. (hmmm…)

ok, begini, Bila waktu kerja saja sebagai banker, bila habis kerja dan malam hari saya jadi guru. apa? GURU? Satu pekerjaan yang dulu cuba sangat-sangat-sangat untuk di elak. Tetapi teringat kata-kata Syahida bila turun dari tangga rumah Syeikh Kuraim setelah mendapat sanad bacaan Quran yang menyatakan ini (sambil pegang dan angkat sijil quran yang besar kad manila) Amanah Masyarakat!. Wajib untuk ajar dan sampaikan. maka, saya cekalkan jiwa dan kuatkan badan untuk menjadi Guru. Yeah, walaupun bukan sepenuh masa, Saya harap adalah nilaian ALLAH pada usaha yang ciput ini.

Siang bekerja, malam mengajar, Saya juga mahu sambung master. Saya rasa saya sibuk, tapi saya rasa banyak masa yang terluang. Saya tidak rasa inifiniti kepuasan pada masa seperti yang saya rasa dulu-dulu. Mungkinkah ini tanda masa semakin tidak berkat? Hmmmmm~

Oh, saya juga ada hobi baru. Berquilling. tengok junior post-post dalam Fb hasil kerja beliau, dan search dalam Youtube tutorialnya, dan search dalam blog untuk dapatkan materialnya. Dan adalah juga hasil sikit-sikit. Isi masa lapanglah konon. Konon-konon je lah!

Saya tak nak jadi materialistik. tak mahu sangat-sangat-sangat. Tetapi sejak kerja nie, saya nak ada rumah, nak ada kereta, nak ada iphone atau samsung notes, saya nak TV LCD, saya nak DSLR, saya nak handbeg baru, kasut tukar-tukar, baju lain-lain. Aiissshhh~ Semua nak lah. Salah kerja ke salah nafsu nie? Haha. tapi saya tahu, rezeki yang kita dapat, ada bahagian orang lain juga. Inilah yang saya kena ingat dan mesti selalu ingat. Jangan boros aini.🙂

Nak nye lah DSLR tu……nak tu macam nak makan maqlubah, teringin dan mengidam, cuma saya taklah sampai nak makan DSLR yang dapat tu nanti kan. Haha.

Orang kata, kalau tak cukup duit, maknanya adalah tempat-tempat yang kita buat tak bersungguh (Kurang berkat), jadi, kita kena banyak menderma dan bersedeqah.  :) agaknya saya belum lagi ni.😦

 

 

 

p/s: banyaknye cerita diri sendiri. Moga-moga adalah manfaat dikongsi. Kalau tak puas hati, kira ini adalah khilaf penulis sendiri.

p/ss: skill penulisan dan memang tak ada. Sehinggakan nak tulis proposal pun ambil masa berjam! Blog pon sama. Hmmmm~ Apalah yang meningkat? semua menurun je kan? eh! adalah, peningkatan Umur dan berat badan! haha

p/sss: orang yang saya admire dari 3rd year bakal berkahwin awal bulan depan (opsss~) saya admire je dia, tidaklah sampai jatuh cinta dan nak kahwin dengannya, tapi kalau jodoh ada, saya ok je. haha. Apa-apa pun, selamat berwalimah ‘senior!’ Bab kahwin nie memang selalu disusuli dengan kejutan. Nasib baik tak sakit jantung. Sememangnya jodoh itu adalah rahsia. RAHSIA besar dari TUHAN yang MAHA BESAR. Jadi kita juga mestilah bersabar besar-besar. (erk~ sabar besar tu macam mana?)

p/ssss: Siapa-siapa yang jemput walimah menerusi FB kan, Kalau nak jemput saya, saya harap sangatlah bagi msg juga di FB, sebab kalau event nie memang kurang nak pandang. 

oklah. lunch hour dah tamat, jom kerja. -ni sahaja time sempat nak blogging (update). Konon macam sibuk sangat je aini nie. huhuhu~

 

dan…Ramadhan is coming!!! SOON….:) sampaikanlah aku padanya ya ALLAH. ameeenn~

2 thoughts on “~ TER-update-lah! :) ~

Leave a Reply

